Intervju: John Hagby

Möt den fenomenala John Hagby och lär dig hur professionella fotografer hanterar studio och modellbilder.

John Hagby

Om du gillar att fotografera människor och har ett brinnande intresse för studio och ljussättning, då är John fotografen för dig. Han har kunskap, erfarenhet och det där lilla extra för att peppa dina intresse. Jag som befinner mig precis andra sidan världen när vi pratar om den fotografiska världen har lärt mig oerhört mycket ifrån honom. Och lagt ner en viss attityd trots att jag föddes som fotograf i en hel annan miljö.

I själva verket, om det finns något som jag helst inte vill ha i mina bilder då är det människor. Om det är något som jag helst inte gör med ljuset är att arbeta med studiolampor och övrig utrustning. Men detta var före jag möt John. Så du som är 100% säker att modeller och studio inte är något för dig, tro på mig, det kommer att ändras. Hemligheten är att lära sig ifrån de bästa, och John är definitivt bland mina favoriter.

Hej John, vill du presentera dig för våra läsare?


Åhh, den lättaste frågan först... hmmm. Ja jag är en 40-års krisande kille som älskar att ta bilder. Jag har en stor förkärlek till att porträttera människor av alla olika typer och former. Utöver det så har jag en stor förkärlek till ljussättning som trots sin enkelhet är ett outtömligt område för variation och problemlösning. Jag bor i Lerum utanför Göteborg ihop med min sambo Monika och varannan vecka har vi hennes barn Frida 14år och John (ja, hon har gjort det lätt för sig) 17år med oss. Katten Tussen gör sina besök hos oss också när han är hungrig eller när det är för kallt ute.

När började du fotografera och hur blev det ditt arbete?


Jag har alltid tyckt att foto varit intressant och jag va som barn lite avundsjuk på mina kompisar som hade kamera. Vi hade inte riktigt råd. När jag började på gymnasiet (dryga 20 år sedan) fick jag dock upp ögonen för fotografering på allvar och det va då intresset för porträtt grundades. Det i kombination med att jag spenderade mycket tid i skolans svartvita mörkrum la grunden för mitt intresse.

När jag sedan gick ur gymnasiet så visste jag att jag ville jobba inom foto. Under gymnasietiden hade jag jobbat extra i en expertbutik i Göteborg och lyckats tjäna ihop till min första kamera som blev en Canon EOS 600 som följde mig i många många år. På den tiden hade man något som hette ”Gula sidorna” och det va en tjock katalog med stadens alla företag. Internet va nog ingen som ens funderat på ens. Allt var indelat på branschkategorier och jag slog upp ”Foto” och började på ”A”, ringde alla som fanns i kategorin Foto. Först när jag kom till ”T” fick jag napp på en intervju. Det va ett grossistföretag inom foto som hette ”Tura Nord” (Numera Tura Scandinavia). Jag kom dit på intervju och fick jobbet som lagerarbetare.

Efter detta har jag jobbat till och från med foto men jag har hunnit med kockyrke och nätverk/pc-supporter också. Fotograferingen har dock alltid funnit som stort intresse och fotobranchen drar mig tillbaka hela tiden. Mestadels har jag jobbat emot yrkesverksamma kunder men nu jobbar jag deltid på Scandinavian Photo som riktar sig till både yrkesverksamma kunder och amatörfotografer. Det tycker jag är en extremt rolig kombination. Utöver min deltid på Scandinavian Photo så har jag ett företag som heter PictPro sedan 3 år tillbaka där jag är fotograf och utbildare.

Vad fotograferar du helst och varför?


Helst fotograferar jag människor bara för att jag älskar att träffa nya människor och jag gillar utmaningen att kunna porträttera en person som man upplever honom/henne, inte som han/hon ser ut. Jag inser mer och mer att det bästa berömmet jag kan få från dem som jag fotograferar faktiskt inte är att dom är nöjda med bilden (vilket jag såklart hoppas att dom är) utan att dom känner sig trygga när jag fotograferar dem.

Det är själva samspelet under fotograferingen som jag tycker är mest inspirerande. Det är sällan man får den känslan när man fotograferar t.ex. produktbilder. Sen tycker jag såklart det är fascinerande att se hur ljussättning kan påverka den tråkigaste produkt till ett konstvärk. Kombinationen att ljussätta en människa och få honom/henne att känna sig bekväm i min studio är fantastiskt spännande och roligt. Att kunna kontrollera tekniken i ljussättning och psykologin i att få människan framför mig att ge sitt bästa samtidigt som han/hon kan slappna av framför kameran. Det är nog det som jag ser som de mest givande och inspirerande stunderna för mig.

När jag intervjuar en fotograf, ber jag alltid fotografen att visa en bild som han eller hon har tagit och berätta om hur bilden på något sätt beskriver fotografens stil och personlighet. Vilken bild väljer du? Vill du berätta lite om den?

Jag har valt denna bilden för den blev lite av en vändpunkt för mig.

Foto: John Hagby

I min jakt på ny teknik med portabla blixtar, reflexskärmar och fantastiska kameror som kunde ditten och datten så gjorde jag en bildserie med modellen Viktoria af Klintenberg. Vi hade nästan fotograferat färdigt vår fotosession när vi bestämde oss för att ta en bild när hon stiger ur en taxi. Snabbt började jag analysera ljuset för att se hur jag skulle bemästra det och få det som jag ville ha det. Efter en kort stund insåg jag att jag inte skulle tillföra något, det ljuset Gud serverat oss va fullt tillräckligt för att få den bilden jag ville ha. Så trots att jag hade med mig en arsenal av utrustning så valde jag bort allt tillförmån för det fantastiska ljus som just infunnit sig där vi skulle fotografera.

Det va nog då jag insåg att jag faktiskt tittar på ljuset och inte bara slänger in blixtar och annat bara för att jag har det utan när jag tycker att det behövs. Det va uppvaknande för mig själv, om mig själv och mitt sätt att jobba på. Jag lärde mig mycket om mig själv och hur jag tänker i just denna bild. Ljuset är viktigare än man tror, likaså skuggorna. Det är sällan man skall använda allt ljus man har tillgång till. Det måste finnas en tanke att förbättra bilden när du tillför ljus, inte för sakens skull.

Jag vet att du är fenomenal när det gäller att fotografera i studio och många av våra läsare skriver ofta för att fråga om tips och råd när det gäller studiobilder. När mörkret faller blir det svårare och svårare att ta sig ut med kameran. Vad är absolut det viktigaste som man måste ha när man bygger en hemmastudio? Vad ska man tänka på?


Som nybörjare tycker jag att ljusmätare är en extremt viktig ingrediens. Jag vet att många fotografer tycker det är överflödigt men det är ofta dem som har stor erfarenhet som klarar sig utan eller dem som inte bryr sig om att retuscheringen tar 20ggr längre tid än den behövt om man gjort rätt från början. En ljusmätare är den bästa lärare du kan ha vad det gäller ljussättning. Du behöver inte ha någon modell på plats för att direkt kunna analysera hur ljuset avtar i bild. Du kan visualisera din ljussättning innan modellen ens är på plats och när du sedan tar din första testbild så kanske du bara behöver göra någon liten justering för att anpassa till den modell du har framför dig, inte för att hitta rätt exponering eller avstånd mellan blixt och modell.

Jag använder ofta min ljusmätare när jag fotograferar med blixt oavsett om det är inne i studion eller utanför. Dessutom har jag haft samma ljusmätare i säkert 10 år och den är lika fräsch som den va för 10 år sedan. Idag kostar den jag har ca 2400:-. Det har idag inneburit en kostnad på ca 20:- i månaden och ju längre jag har den desto mindre kommer den ha kostat mig i månaden. Jag lär mig hela tiden något nytt tack vare min ljusmätare. Jag ser vad som händer när jag byter ljusformare och jag ser vad som händer när jag flyttar ljuset. Det är inte så många elektroniska fotoprodukter som har den goda ekonomin och det värdet. Ljusmätare... inte ett ”måste” men extremt värdefullt.

Det finns läsare som för det mesta fotograferar personer, och de borde fundera lite på avståndet mellan bakgrunden och modellen, modellen och kameran. Med detta på tankarna, hur stort tycker du att ett rum ska vara för att vara passande?


Ju större desto bättre skulle jag nog säga. Det ger fotografen möjlighet att ta ut svängarna. Minsta storleken är ju beroende på vad för bilder man skall fotografera. Jag har tagit vanliga porträtt på en yta av 1,5x3m med mycket gott resultat. Skall man dock installera en fast studio så tycker jag nog att mindre studio än den jag själv har är något man skall undvika. Min studio är 3x7m och ca 2,7 i takhöjd.

Jag söker aktivt efter en större lokal som passar men det är mycket som skall stämma för att hitta rätt. Menar man allvar med att installera en studio så tror jag att just min studio får representera minimimåtten. Orsaken till att jag främst vill byta till större studio är bredd och höjd. Längden brukar fungera för helkropp men några meter till hade ju inte skadat. Dessutom, om man är som jag, så har man massa prylar, softboxar, reflektorer, blixtar, stativ, bakgrunder osv som skall stuvas undan. Det utrymmet måste man ju tänka på också.

Du har gjort en dvd med och för Moderskeppet som handlar om att fotografera modeller i studio och som blev en stor succé. Det finns faktiskt mycket mer än det i dvd:n, som jag räknar som en pärla i min samling. För mig som har börjat som naturfotograf och är proffs med befintligt ljus är din dvd ett vattenfall av preciösa "jaha!". Jag tycker att alla som vill fördjupa sina kunskaper i fotograferingen borde ägna en kopia. Vill du berätta lite om den? Utan att be dig om att avslöja för mycket, har du planer för nya dvd:er?


Åhh, va kul att höra. Ja, den har verkligen fått ett gott mottagande. Om man är det minsta intresserad av hur ljus verkligen fungerar så finns det mycket grundläggande kunskap i DVD:n om just ljus. Men precis som du säger så finns det mycket annat också som har med det jag tycker är intressant i porträttfotografering, nämligen hur jag rekommenderar att man tar hand om den man skall fotografera och även en presentation om hur samarbetet mellan fotograf och makeupartist fungerar. Jag tror du har rätt, alla som är intresserade av foto borde äga en kopia. He he he.

[Johns dvd kan du köpa här]

Jodå, vi har planer på en ny DVD. Den får väl få ett arbetsnamn nu då när jag sitter i denna intervju... vad kan den komma att heta... hmmm. Låt mig gissa på det fantastiskt kreativa namnet ”Porträtt och modellfotografering utanför studion.”

Som namnet avslöjar skall vi se på tekniker och sätt att arbeta på när du fotograferar människor utanför studion. Mycket vikt kommer läggas på att kombinera befintligt ljus med ett ljus kontrollerat av ljussättaren. Jag är mitt i manusarbetet nu så än så länge är det en process som skall förfinas. En sak kan jag dock avslöja nu: den kommer att bli ännu bättre än förra DVD:n. Det kommer bli kanonkul att göra denna nya DVD:n. Vi siktar på att få ut den på Moderskeppets hemsida och i butikerna i vår.

När jag satt mina första blyga steg i porträttfotografering, började jag upptäcka värdet av reflexskärmarna. Tycker du att det bara har med min erfarenhet att göra eller är reflexskärmar en viktig utrustning för en porträttfotograf?

Jag tycker det är en utmärkt start. Jag vet en modellfotograf som jag tycker tar helt magiska bilder. Hon använder i princip bara reflexskärmar för att kontrollera sitt ljus. Hon heter Therese Jonsson och kallar sig för ”Operfekt” men jag kan inte se något ”operfekt” med hennes jobb. (Hennes blogg hittar du här).

Att titta på andra fotografers bilder är viktigt för att utvecklas som fotograf. Vi som fotograferar ofta har andra fotografer som vi håller mest ömt om hjärtat, så att säga. Vem har inspirerat dig, vilka fotografer, eller vilken fotograf ser du som din största inspirationskälla?


Hmmm, jag är så dålig på namn. Jag kan inte säga någon enskild fotograf som jag gillar. Det finns många fotografer som tar helt fantastiska bilder men jag fastnar mer för enskilda bilder än en fotograf. Jag kan inte säga att något namn tyvärr. Inte för bilderna skull. Däremot så måste jag säga att mitt möte med Joe Buissink tidigare i år va extremt inspirerande för han lägger mycket vikt på att få ”det” från dem han fotograferar. Dessutom uttrycker han att ”det” inte går att posa fram utan det handlar om att personen du fotograferar skall känna sig bekväm med dig som fotograf. Han tar även fantastiska bilder men det är det han berättar om bilderna som gör dem så unika.

Jag hade turen att få sitta med honom i några timmar i en mindre grupp och äta middag och bara fashineras av hur en av världens främsta bröllopsfotografer håller så ödmjuk attityd till sitt arbete och dem han jobbar med och för. Det känns som en annorlunda attityd från en amerikanare som man tänker, armbågar sig fram till sin position. (Se hans bilder här). Fina bilder men framför allt en inspirerande och ödmjuk människa.

Min sista fråga kommer att handla om kameror. Du har en enorm erfarenhet och kunskap när det gäller varumärke och produkter. Jag är inte det minsta intresserad av det oändliga kriget mellan Canon och Nikon och funderar inte dra dig in i diskussionen. Däremot skulle jag vilja fråga dig: en amatörfotograf som vill gå ett steg vidare och köpa en reflexkamera, vad ska han eller hon tänka på? Hur vet man: den här är kameran för mig?



Alla spegelreflexkameror är tillräckligt bra för att börja fotografera porträtt och studio. Canon, Nikon eller något annat märke spelar ingen större roll. Om man köper en Sony-kamera så skall man väl tänka på att man med största sannolikhet får köpa en blixtskoadapter för t.ex. trådlös blixtsynk. Sony har en egen speciell blixtsko som inte standardmodulerna passar på. Det brukar kunna lösa sig bra med en adapter dock.

Kameror med elektronisk sökare kan ibland bli mörkare i sökaren när man bländar ner och då kan det bli svårt att se hur man komponerar bilden i studio där man oftast jobbar på en allt för liten bländare för befintliga ljuset (det du ser när du komponerar bilden och ställer skärpa). Det jag främst rekommenderar är alltså inte någon speciell kamera utan vill ni bjuda till och lägga lite extra pengar så köp bra objektiv. Jag tar hellre en instegskameramodell med en bra optik än en proffsmodell med dålig optik.

Om du vill veta mer om John, följ hans blogg:

http://pictpro.wordpress.com/

Johns hemisda är: http://www.pictpro.se/

Skriv En Kommentar

Personer i konversationen

Logga In eller Registrera

Glömt lösenord? / Glömt användarnamn?