Foto För Alla

Byt till desktop versionen Logga In

Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

"Oäkta" objektiv
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: "Oäkta" objektiv

"Oäkta" objektiv 2 år, 9 månader sedan #418

• Blåsippan
  • Moderator
Jag har en Nikon systemkamera och skulle gärna vilja köpa till tele/makro. Jag har hört mig för om priser och det ligger på runt 5 000 kr /st. Lite dyrt om man inte har så mycket att spendera på sin hobby. Det finns även andra märken som sägs vara ungefär lika bra. Handlar det mest om känsla för att ha det objektiv som hör till kameran eller blir det stora skillnader i bilderna? Om man kan välja ett annat märke, vilka finns och vilket/vilka kan någon här på forumet rekommendera? Om ni inte rekommenderar "oäkta märke" på objektivet, varför inte?
Moderator på Foto För Alla.

Sv: "Oäkta" objektiv 2 år, 9 månader sedan #419

• Nattsyrran
  • Ny Medlem
Jag har en Canon EOS 400D och har flera olika objektiv till den och jag kan inte se någon större skillnad på Canons egna objektiv mot Tamron som jag har t ex. Mitt Tamron makroobjektiv är superbra och har fått mycket bra omdömen därav valet. Sen kanske man kan märka skillnad om du kliver upp i betydligt högre prisklasser men jag håller mig kring max 5-6000 kr. När jag har väljer mina objektiv så kikar jag runt hos olika återförsäljare och då först på vad som finns i den prisklass jag tänkt mig. Sen söker jag på internet vad objektiven fått för omdömen. Vet inte om du blev så mycket klokare men tänkte ändå lämna min lilla synpunkt!
Mvh susanne

Sv: "Oäkta" objektiv 2 år, 9 månader sedan #422

Det bästa är såklart att köpa objektiv som är tillverkade av samma företag som din kamera är tillverkad av. Men det finns andra företag som gör bra objketiv till många olika slags kameror, t.ex. Sigma och Tamron.
Forumadministratör och skapare av Foto För Alla.

Sv: "Oäkta" objektiv 2 år, 9 månader sedan #423

• Blåsippan
  • Moderator
Tack så mycket för hjälpen, Susanne. Det var just det jag ville höra. Min lokala fotohandlare hade just Tamron som alternativ - kom inte ihåg märket när jag skrev igår. Han sa också att det var likvärdigt. Men man kan ju inte alltid lita på dom som säljer... så det var bra att få ett omdöme av en oberoende med fotointresse. Jag vill minnas att det som Nikon hade kostade runt 5000 kr och att Tamron låg ett par tusen lägre. Då är det ju inte alls ouppnåeligt med ytterligare ett objektiv som kommer att ge mig så mycket mer! :grin:

Re: "Oäkta" objektiv 1 år sedan #1861

Nu skrev du tele/macro men ett alternativ kan var att köpa ett teleobjektiv (finns från 1900:- Nikon 1300:- och Tamron) ett macroobjektiv (2400:- Nikon) totalt sett blir det nog inte billiga men kostnaden blir ju uppdelad.

Ett sätt att tänka som inte nödvändigtvis är rätt.

Re: "Oäkta" objektiv 1 år sedan #1864

• Blåsippan
  • Moderator
OK, de här priser var ju inte så höga längre. Då är det ju fullt möjligt att skaffa sig båda sorterna! Tack för inlägget!

Re: "Oäkta" objektiv 1 år sedan #1868

• agaton60
  • Ny Medlem
Allt är ju relativt

Tyckte jag hade ett bra makroobjektiv.
Tamron SP AF 90mm F/2.8 Macro 1:1
Och det tar bra bilder men.....

Har nu köpte ett Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro 1:1.
Nu har jag hittat hem :-)

Prisskillnad 3 500 kr. Men jag tycker det är värt varenda krona.

Som tur är har jag en pojk som får överta mitt Tamron, så det kommer att används i alla fall.
  • Sida:
  • 1
Dags att skapa sida: 0.43 sekunder

Copyright © Erik Ellsinger 2009 – 2013

Topp Desktop versionen